Kulak Ağrısı

Kulak ağrısı karmaşık bir konudur. Basit bir nedeni olabileceği gibi hayati sorunlarla da karşılaşılabilinir. O nedenle Kulak Burun Boğaz hekiminin muayene etmesi yanlış tedavi ve gereksiz müdahaleleri önler. Kulak ağrısı nedenlerini iki grupta toplayabiliriz.

Kulağa Ait Nedenler

• Kulak enfeksiyonları: Bunların başında yüzücü kulağı denen dış kulak yolu iltihabı (eksternal otit) gelmektedir. Havuz, deniz, kaplıca vs. gibi yerlerde hijyenik olmayan ortamlar dış kulak yolu iltihabına zemin hazırlar. Kulak içini fazla kurcalayan ve kaşıyan şahıslarda yaygındır. Beraberinde kulak kaşıntısıyla seyreden mantar enfeksiyonu da olabilir. Tedavisinde enfeksiyon hangi aşamada ise ona göre davranılır. Lokal tedavi yapılır. Tedavisi birkaç gün sürer, bu süreç de ağrılıdır. Bir diğer ağrı nedeni orta kulak iltihabıdır. Çocuklarda üst solunum yolu enfeksiyonlarından sonra daha sık görülür. Genellikle bir gece boyu süren çocuğu ağlatacak tarzda ağrı olur. Küçük çocukların yatarak ve özellikle biberonla beslenmesi de bir nedendir. Tedavide uygun ilaçlar (antibiyotik, burun damlası, dekonjestan) verilir. Orta kulak iltihabı kronikleşmişse kulak zarı delik ve akıntılı demektir. Bu iltihabi akıntı da kulakta ağrıya neden olur. Daha çok erişkinlerde görülür. Tedavisi cerrahidir. Kulak zarını etkileyen ve mirinjit adı verilen viral enfeksiyon da ağrıya neden olur. Yüz felci yapan viral hastalıklar da kulak yolunda ve çevresinde ağrılı içi sıvı dolu kesecikler meydana getirebilirler. Bunların dışında yine virüslerin neden olduğu grip, kızamık, kızamıkçık gibi hastalıklar kulak ağrısına neden olabilir.
  • Kulak travmaları, bir diğer ağrı nedenidir. Kulağa alınan darbeler arasında vurma, çarpma gibi nedenler sık görülür. Bunun yanında basınç travması (irtifa değişikleri, su altı), donma, yanma gibi nedenler de ağrıya neden olabilir.
  • Östaki tüpü problemleri, bunlar arasında en yaygın olan östaki tüpü fonksiyon bozukluğudur. Çeşitli nedenlerden dolayı kapalı olan östaki tüpü kulak ağrısına neden olabilir.
  • Kulak kiri, özellikle banyo sonrası su alıp şişebilir ve ağrıya neden olabilir.
  • Kulağa kaçan yabancı cisimler.

Kulak Dışı Nedenler

Bu tip ağrılarda kulakta bir patolojik durum olmamasına karşın ortak duyu sinirleri nedeniyle başka bir yerdeki problem kulak ağrısı şeklinde ortaya çıkabilir. Aslında kulakta hiçbir sorun yoktur.

1)      Boğaz ve boyun enfeksiyonları. En sık bademcik iltihabı ve farenjit nedeniyle kulak ağrısı görülür. Boyun, yutak, yemek borusu ve gırtlak enfeksiyonları da aynı etkiyi yapar.

2)      Boğaz ve boyun organlarının(yukarda adı geçen) kanserleri kanserleri.

3)      Çene eklemi hastalıkları

4)      Sinüzit ve yüz enfeksiyonları, kanserleri.