PRP Uygulamaları

PRP uygulamaları günümüzde çok sayıda rahatsızlık için başvurulan bir yöntemdir. PRP uygulamaları kişinin kendi kanından üretilen, trombosit bakımından oldukça zengin bir tedavi biçimidir. Günümüzde özellikle estetik ve çene cerrahisinde rastlanmakla birlikte ortopedi alanı için de başvurulan bir yöntem halini almıştır. Hem tedavi hem de mevcut tedavi seçeneklerini güçlendirme amaçlı olarak PRP uygulamalarına başvurulabilir.

PRP aslında Platelet Rich Plasma kelimelerinin kısaltılmış versiyonudur. Kanda bulunan trombosit yönünden zengin serum olarak adlandırılmaktadır.

PRP Malzemesi ve Çalışma Prensibi Nedir?

PRP tedavisinde damar yolundan girilerek bireylerden kanları alınır ve kanın ayrışması sağlanır. Bu işlem için yüksek devirli motorlu aletler kullanılmaktadır. Bu ayrışma işlemi sonucunda kan üç ayrı tabaka halinde ortaya çıkar. Bunlar kırmızı kan hücreleri, trombositler ve serum yani plazma kısmıdır. PRP uygulamalarında trombosit yönünden zengin alan ağırlıklı olmakla birlikte bir miktar da serum kısmı kullanılmaktadır. Trombosit yönünden zengin olmasının ana sebebi pıhtılaşma sağlayan hücrelerin trombosit içeriğinde bulunmasıdır ve hastalıkların tedavisinde, yenilenme ve iyileşme sağlanması adına bu işlev kritik bir göreve sahiptir.

Yaralanmış, tahribat oluşumu başlamış, çeşitli zedelenmelere maruz kalmış kas, tendon gibi dokularımızın onarılmasında da trombositin bu işlevi işe yaramaktadır. İyileşmesi gereken bölgenin sağlıklı bir şekilde eski formuna kavuşabilmesi için sağlıklı hücrelerin o bölgede aktif halde olmaları gerekmektedir. Kanın içindeki trombositlerin yardımıyla hücreler ilgili bölgeye sevk olmaya başlarlar ve PRP içeriğindeki özellikler iyileşme sürecini böylece başlatmış olur.

PRP Uygulamalarına Hangi Koşullarda Başvurulmaktadır?

PRP uygulamalarına tenisçi veya golfçü dirseği olarak bilinen hastalıklarda, aşil tendiniti, topuk dikeni, biceps rahatsızlıkları, aşil tendon kopması, kronik tendon problemleri, ameliyat sonrası onarımı artırmak amaçlı, diz bağ yaralanmaları, osteoartrit, cerrahi operasyonlarda destek, kıkırdak oluşumuna destek, omuz rotator manşet rahatsızlıkları ve menisküs gibi çok sayıda hastalıkta başvurulmaktadır. Ortopedi ve Travmatoloji bölümü dışında da PRP uygulamaları birçok konuda kullanılmaktadır.

PRP Uygulamaları Süreci Ne İçerir?

PRP uygulamalarında öncelikle açılan damar yolundan hastanın kanı alınır ve bu kan santrifüj tüpünde santrifüj işleminden geçirilir. Kanın ayrışması işleminin ardından serum ve trombosit alınarak karıştırılır ve PRP uygulaması yapılacak malzeme elde edilmiş olur. Klinik bir ortamda hastanın yaşadığı duruma göre olası komplikasyonlara doğrudan müdahale

edilebilecek bir şekilde, gerekli sterilizasyon çalışmalarının da sağlanmasının ardından PRP uygulamasına başlanır. Sterilizasyon işleminin ardından PRP enjeksiyonu başlar. Standart bir PRP uygulamasında özel önlemler alınmasına gerek duyulmaz ancak yaşanan durumdan kaynaklı olarak ve elbette kişinin özelliklerine, mevcut hastalıklarına bağlı olarak çeşitli önlemler alınabilir.

PRP uygulamalarına karar verilmeden önceki süreçte doktorun doğru tanı ve tedavi uygulamalarını belirleyebilmeleri adına her türlü bilginin aktarılması esastır. Kişinin kullandığı ilaçlar ve sahip olduğu hastalıklar bu noktada önem teşkil etmektedir. Bazı cerrahi operasyonlarda olduğu gibi PRP uygulamalarında da doktor enjeksiyon öncesinde çeşitli ilaçların kullanımını durdurabilir. Yaşanan hastalık durumuna göre birkaç seans PRP uygulanması mümkündür.

PRP Uygulamaları Sonrası İyileşme Süreci

PRP uygulamalarının tamamlandıktan sonra enjeksiyon bölgesinde ağrılı durumlar oluşması normaldir. Bu ağrılı süreçler zamanla azalacaktır. PRP uygulamalarının başarısı hastadan hastaya değişiklik göstermekle birlikte her durum için mucizevi sonuçlar beklenmemelidir. Ancak bazı vakalarda çok iyi iyileşme sağlayarak hastaları ağır tedavi yöntemlerinden kurtardığı görülmüştür.

PRP uygulaması 1 ila 2 ay içerisinde tam etkisini göstermeye başlar ve problemli doku bölgesinden dolayı hissedilen yakınmalar azalmaya başlar. Yapılan işlemin kapsamına göre doktor belirli bir süre istirahat edilmesini, hastaların kendilerini korumasını isteyebilir. Dolayısıyla kişi mevcut hastalığına göre doktorun yönlendirmeleri doğrultusunda hareket etmeli ve atılacak adımları kusursuz bir şekilde yerine getirmelidir.